Avokado

Det är fina grejjer det, den är nyttig, en riktigt bomb av nyttigheter, ÄT AVOKADO!

Det blev min lunch idag, en halv avokado och en rågmacka. Ok, jag vet det var ingen bra lunch så men mitt i baket så blir det lite lidande. Magen alltså.




Jag hatar när texten envisas med att bli centrerad trots att jag bara markerar bilden. Orkar inte bry mig. ;) Men det är min tonfiskröra på avokadon och denna var extra mogen och god. Den bredvid är inte rågmackan, utan jag firar mig själv med en liten slatt tårta & frosting. Hehe. ;) Nyttigt? Njae, men i måttlig mängd ingen fara.

Jag räknade inte med min bakelse. Men rågmackan innehåll precis samma som imorse: Philaost, purjo och paprika.

Fett: 20 g Protein: 9 g Kolhydrater: 14 g 283 kcal


Avokado Vitaminer
Vitamin A: 1230 IU 
Vitamin C: 15 mg 
Vitamin B1: 0,2 mg 
Vitamin B2: 0,3 mg 
Niacin: 4 mg 
Folsyra: 125 mg 
Pantotensyra: 2 mg 
Vitamin B6: 0,6 mg 
Fler vitaminer finns i försumbara mängder.

Mineraler
Kalium: 1204 mg 
Fosfor: 83 mg 
Magnesium: 80 mg 
Kalcium: 20 mg 
Natrium: 20 mg 
Järn: 2 mg 
Innehåller små mängder av selen, mangan, koppar och zink.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/188


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0