SockerRus

Det är egentligen lite lustigt hur allt kan förändras när man vill bli lite nyttigare, vi har koll på vad vi stoppar i oss och vi har koll på vårt socker. Och när man börjar ha koll så inser man hur jäkla mkt socker det är i ALLT. Det är nästan kämpigt att hitta saker som det inte är socker i.

Tex. Jag fick en chock när jag läste på hundgodis skylten på djuraffärn då det stod: Sockerfritt.
VA? Jag frågade genast och det var så att det är socker i det andra godiset, och det är det! Hur kan det vara möjligt att vi inte bara förgiftar oss själva med tonvis med socker utan också våra djur?

Sen ska vi försöka få tag på nåt godis som inte är fullproppat med socker och tänker genast: Torkade bär! Men även där måste vi vara försiktiga, för det kan vara tillsatt socker på dem också, på nåt som redan är TOKSÖTT!

Och det får mig att tänka, hur jäkla beroende är människosläktet av godis egentligen?
Vi lever i nån slags bubbla i tron om att vi inte är beroende av något, tex icke snusare, rökare, alkohol. Men ingen tänker på socker, det är nog den värsta boven av dem alla, eftersom den smyger in i våra liv, etsar sig fast och tyst påminner en om att det är BRA om du tar en liten bit choklad. Den viskar tyst i våra sinnen..

Och det är ju OK med detta beroende!

Jag trodde då aldrig att jag skulle bli "en såndär", vad nu "en såndär" är för nåt, för det har jag inget direkt svar på. Och varför det skulle vara fel? Det finns inget fel, det finns bara en massa rätt.
Jag kommer ihåg när jag fnös åt den "sockerfria ketchupen" och tänkte: "Jag har ju klarat mig galant och jag har ju ätit den sen jag var liten!"

Men då kommer frågan, hade jag verkligen klarat mig galant? Nej! Jag har varit så sjukt sockerberoende så det finns inte, helst om vi ska tala om choklad, jisses! (Läsk har dock aldrig varit nåt för mig) Så min tanke var fel, fel och åter fel. Jag tänkte i sockerberoendes tankar!

Vi lever i nåt surr, i ett ständigt sockerberoende. Jag är GLAD över att ha kommit ur det så jag kan ge mina barn den mat de förtjänar. Nyttig, hälsosam och inte bombad med socker!

Däremot är jag inte emot lördagsgodis, det är som med allt annat, inta med måtta!

Stackars krakar, sägar jag bara, som lever i sin lilla sockerbubbla!


Detta är ett tex. I Amerika får barnen i sig detta på bara en vecka, i bara en delstat!


Kommentarer
Postat av: Crazylicious

BRA skrivet! Sockerberoende är fruktansvärt okej i dagens samhälle, trots att man vet vilken skada det gör. Endast när ngn är fet klagar omgivningen, men de flesta tänker inte på hur beroende även de som är smala eller normalbyggda är...



Jag kom ihåg när min mamma hade småfåglar (parakiter) och vi ville köpa något smaskigt till dem. I djuraffären hade de torkad frukt, speciellt till fåglarna och det blev en hit där hemma. Då gick det upp för oss att vi också borde kunna äta den frukten eftersom den självklart inte borde vara sockrad - Yay! Nästa gång vi var i djuraffären tog vi upp detta med personalen (vi var ju så glada över att äntligen har hittat sockerfri torkad frukt) och då visade det sig att frukten visst var sockrad... Helt sinnessjukt! Ungefär som att fåglarna behöver det eller tycker att det är äcklig om den är osockrad!



Håller med dig, lite lördagsgodis är det inget fel på, men man behöver inte sockra ihjäl hela samhället.

2012-03-29 @ 10:24:33
URL: http://bloggen-buuu.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0