Personligt inlägg

Att leva med ätstörningar i bakgrunden
Ätstörningsmonstret, som jag kallar den.


Han gör sig påmind då och då, jag lyckas dock hålla den i schack för det mesta eller mota bort känslorna, tankarna och komma på rätt bana igen. Det har inte alltid varit lätt och vägen hit har varit lång, jag är trots allt snart 30år gammal. (Känner mig som 15;)

Hela min uppväxt har jag alltid varit det smala barnet, det barnet som var lika vacker som “Greta Garbo” (ja för min släkt var hon vacker) eller lika vacker som prinsessan Madelene. Det är väl klart att jag mådde bra av dessa finns ord om mig, till mig men det kom en dag då puberteten slog till och den var inte nådig mot min kropp.

Från att ha varit den smala, snärta lilla tjejer med guldblont hår gick jag till den mulliga, extremt storbystade tjejer med råttfärgat hår.

Puberteten förstörde mig. Smal till höfter och bröst, var inte vad min kropp var beredd på, det var nästan som att gå från inget till DD.kupa på 6månader. Och de sluta inte växa, inte höfterna heller och ni kan tänka er hur min hud reagerade, jo den sprack - bristningar.

Så från att ha hört att jag är den sötaste tjejen de har sett, klätt mig i dockkläder och fixat mitt hår, var jag nu tjock, borde tänka på vad jag äter och lämnad åt trollen. De såg mig inte längre och när de väl såg mig så var det: “Ska du verkligen äta det där?” Eller så köptes det för små kläder till mig “Men Mica, du kommer ju i dem snart, du måste bara tänka på vad du äter!”

Ni kanske kan tänka er?

Hur mkt går inte en flicka igenom i pubertet BARA mentalt själv, utan påtryckningar från omgivningen.

Jag började tänka på vad jag åt, dock kom och ångesten och jag började tröstäta. Choklad i mängder, allt jag kunde komma över. Mina sorger dränktes i mat, mat, mat och godis!

Och efter det kom ännu en ångest, vad hade jag gjort? Nu kommer jag bli ännu mer tjock o ful.. Och jag svalt,… för att sedan tröstäta igen. Och så gick det, i en enda ond cirkel i några år för att jag senare hörde om en tjej som SPYDDE upp sin mat. Alla satt o snacka om hur sjukt det var, jag tänkte “Vilket geni!” …Så samma dag försökte jag spy upp min mat. Flera dagar försökte jag spy upp min mat, men det gick inte. Och jag kunde inte förstå mig på det, kan hon så kan jag!

När det gått några veckor (minns inte exakt) och jag kanske kunde spy 1-2 så gav jag upp. Att stoppa tandborsten ner i halsen funkade inte, min kropp vägrade att spy, så var det bara.

Jag kom på en ny idé, en ny genialisk idé. Nu var jag så less på mig själv, så less på alla runt om och att jag var så tjock Nu skulle jag minsann bevisa för dem, jag skulle bli bra igen, de skulle gilla mig igen och det spela ingen roll vad det skulle kosta!!!!

Jag börja svälta mig själv.
Och det gick förvånansvärt bra! Jag var så stolt!

Jag lyckades med något och alla var så stolta att jag började tänka på hur mkt jag åt, vad jag åt och hur ofta. De såg mig som hälsan själv. Jag såg mig som oövervinnlig, jag hade ingen hunger och hade jag det tog jag snabbt kontroll över den genom att hälla i mig massa vatten, varmt vatten!

När 3e dagen kom utan mat var hungern som knivhugg i magen, men jag hade mina knep, ibland tillät jag svagt te med socker och honung i men på de mest lyxigaste dagarna åt jag en halv banan.

Ibland var det bara lite socker, salt och varmt vatten. Det fick min kropp att stilla sig och jag fick tillbaka energin, tyckte jag. Men för varje gång tog det längr tid innan jag blev hungrig och jag tappade tidsuppfattningen.

Jag rasa ner i vikt. Såklart.

Det underliga i detta var att mitt i allt elände blev jag gravid. Jag hade ingen mens, men hon kom ändå. Och hon var min väg ut, ut ur eländet och allt självhat. Nu hade jag en liten en i mig som behövde näring för att växa. Själv insåg jag vad jag behövde göra, jag behövde äta. Livrädd för tanken, livrädd för maten tog jag ändå ett beslut: Det är för hennes skull, inte för min. Och därför, bara därför kunde jag äta. Min första måltid minns jag så väl… Jag ville fortfarande vara nyttig och åt rågmacka med paprika, ost och skinka, en skål med fil. Maten var som ett berg, herregud… Men jag skulle putta bort mig själv nu, jag var inte viktig, barnet!

Det tog mig 4timmar att få i mig mackan.. Filen slängde jag.
Och så fortsatte det så, men jag åt, frukost, lunch och middag.

Hon är min räddande ängel!
Hon föddes väldigt rund och go, 4055g och 53cm. Knubbsäl!
Hon fick mig ur aneroxi-träsket, hon fick mig att vakna upp ur min depression. Jag fick något att leva för igen.
Idag kan jag se det som att VI blev friska tillsammans!

Nu, är detta 8år sedan men ibland känns det som igår.
Ätstörningarna följer med, jag kan inte påstå att de följer med hela livet, eftersom jag inte lev ett helt liv än. ;) Men de följer mig i varje steg jag tar, minsta lilla snedsteg med maten och monstret är där och petar mig i ryggen och viskar saker som:

“Men du kanske skulle svälta dig själv lite, vara idag, du var ju så dålig igår, du åt för hela 1300kcal. Kom igen, bara idag, bara lite!”

Eller

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄT!!!!!!!! JAG VILL HAAA MAAAAT; GE MIG!!!! Kom igen bara en macka, en glass, och lite smör, ost, skinka, godis, mer glass, och kolla CHIPS!!! LÄSK, mer mer mer mer mer!!! Du är ändå så värdelös, kom igen nu, vi skiter i det här, det är mkt godare att bara ÄTAAA!”

Och ibland, förlorar jag.
Så är det.

Men oftast så vinner jag.

Nu kan jag vinna månader i sträck. Med ett litet snedsteg, men vet du vad, det gör inget för jag vet hur stark jag är och jag vet att det gör inget. Det viktigaste är att komma tillbaka, att vakna och ta upp där jag slutade sist. Inga bestraffningar, inga

“Nu måste jag straffa mig själv för att jag åt så mkt igår” eller
“Nu måste jag straffa mig själv genom att träna så jäkla hårt att jag tuppar av”


Mer, jag klarar detta. Ett snedsteg är inget snedsteg. Jag är bra som jag är och alla gör snedsteg. Och jag kommer träna som vanligt och jag kommer äta som vanligt.

Jag är bra.
Jag är stark!


Kommentarer
Postat av: Andre Sandberg

Hej



Väldigt intressant att läsa om detta. Jag förstår att du kämpar fortfarande. Jag skriver själv om träning och hälsa i min blogg och tar upp ämnet mental träning. Så känner igen lite i det du nämner. Men kör på och tänk på alla framsteg du gör!



Hälsningar



André

2012-05-10 @ 16:33:53
URL: http://riseofandre.se
Postat av: Crazylicious

Usch vad sorgligt, men jag känner ju igen mig... Ätstörningar är hemska sjukdomar som följer med en i livet för alltid om man inte gör något åt dem. Jag tycker verkligen att du är stark och att du kämpar på bra och även om du faller för ditt inre tryck då och då så klarar du dig ju bra och du försöker, det är det viktigaste! Stor kram till dig, vännen!

2012-05-11 @ 20:17:29
URL: http://bloggen-buuu.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0